Milaan

Recensie: ‘De Bandiet’ van schrijver Vito Bruschini

28/03/2012  |  boekrecensie  |  door Tommy van Eldik

Renato Vallanzasca groeit in de turbulente jaren’70 uit tot de meest gezochte crimineel van Italië. Met z’n beruchte Comasina-bende terroriseert hij met name de omgeving van Milaan met overvallen en ontvoeringen. Naast angst boezemt de charismatische Vallanzasca ook ontzag in. De crimineel koestert sympathie voor de zwakkeren in de samenleving, wat hem in bepaalde kringen populair maakt. Daarnaast weigert hij toe te geven aan de lokroep van een ‘hoger niveau’…

De Bandiet

Auteur: Vito Bruschini
Beoordeling Italiëplein: ****
Pluspunt: een boeiend en voor de lezer aangenaam geschreven verhaal, dat erin slaagt de sfeer van een turbulent tijdperk in de Italiaanse geschiedenis van de 20e eeuw op te roepen
Minpunt: sommige passages zijn niet echt geschikt voor de fijngevoelige medemens…

[bestel 'De bandiet' bij bol.com]

Mislukte ontsnapping

De Bandiet begint in 1980, wanneer Vallanzasca een mislukte ontsnappingspoging heeft ondernomen en is overgeplaatst naar de gevangenis van Asinara, in het boek ‘de hel voor de levenden’ genoemd. In deze uitzichtloze situatie blikt de hoofdpersoon terug op z’n nog jonge leven en vraagt hij zich af hoe het zo ver heeft kunnen komen…

Met ‘De Bandiet’ doet Bruschini een geslaagde poging om de sfeer van het Italië van de turbulente jaren '70 op te roepen. Hij doet dit op journalistieke wijze, beschrijvend met daarbij weinig ruimte voor romanelementen

Vanaf dat moment ontwikkelt het boek zich tot een ware pageturner, mede geholpen door de korte hoofdstukken. De auteur gaat tien jaar terug in de tijd en beschrijft de ontwikkeling van Vallanzasca tot topcrimineel, die plaatsvindt in een voor Italië zeer turbulente periode. Criminele bendes terroriseren het land met aanslagen, overvallen en ontvoeringen. Hierbij worden ze niet zelden gesteund door een occulte, geheime ‘hogere macht’, in het boek ‘Propaganda 2’ genoemd. De tentakels van deze beschermde vrijmetselaarsloge reiken overal, van politiek, leger, geheime diensten tot politie, media en zelfs de RK-kerk. ‘P2’ rekruteert subversievelingen, terroristen en criminelen om de groter wordende invloed van het communisme in Italië terug te dringen.

Terroristische aanslagen en de 'hogere macht' P2

Eigenlijk heeft het verhaal twee hoofdpersonen: Vallanzasca en vicecommissaris Moncada, die voor de politie in Milaan werkt en dus regelmatig te maken krijgt met de daden van Renato en z’n Comasina-bende. De vicecommissaris is ervan overtuigd dat er achter de terreur meer steekt dan alleen geld en legt het verband met de aanwezigheid van een ‘hogere macht’ (P2). Er is Moncada dan ook alles aan gelegen om dit verband te bewijzen, dit ondanks het gevaar en alle tegenwerking waarmee hij te maken krijgt.

Piazza Duomo in Milaan, 1975. Foto © Gerrit Labrijn

Ook Vallanzasca wordt meerdere keren benaderd door P2. Hij is echter absoluut niet van plan om terroristische aanslagen te gaan plegen en daarmee de zwaksten van de samenleving te pakken. Zijn doel is het ‘verdomde systeem te naaien’, de heersende macht dus. Hiermee verschilt Vallanzasca van z’n grootste rivaal Francis Turatello, net als de hoofdpersoon een topcrimineel die dus wel met P2 heult. Gaandeweg het verhaal wordt het steeds duidelijker waar deze sympathie van Vallanzasca voor de zwakkeren van deze wereld vandaan komt.

Het Italië van de turbulente jaren '70

Met ‘De Bandiet’ doet Bruschini een geslaagde poging om de sfeer van het Italië van de turbulente jaren '70 op te roepen. Hij doet dit op journalistieke wijze, beschrijvend met daarbij weinig ruimte voor romanelementen. Niet verwonderlijk, gezien de journalistieke achtergrond van Bruschini en het feit dat het (deels) om waargebeurde verhalen gaat. De auteur wil aan de jongere generaties duidelijk maken dat er alles aan gedaan moet worden om te voorkomen dat de gebeurtenissen uit dit decennium ooit weer plaatsvinden.

Hoewel het boek dus geen historische reconstructie van het Italië van de jaren ‘70 is, biedt De Bandiet een interessante, boeiende en soms ook onthutsende kijk op de gebeurtenissen van die tijd. Dit maakt het boek zeer de moeite waard om te lezen.

Wat vind jij er eigenlijk van?