Als er één land bekend staat om het maken van auto’s, naast Duitsland, dan is het Italië wel. Met merken als Alfa Romeo, Fiat en exclusieve sportmerken als o.a. Ferrari, Lamborghini, Maserati, timmert Italië in de auto-industrie al jaren flink aan de weg. Er zijn echter maar weinig merken die met succes een ‘cultvoertuig’ weer opnieuw op de markt weten te brengen. Fiat is het echter gelukt.

De Fiat 500 werd als de Nuovo 500 in 1957 op de markt gebracht en na voorvertoning aan het grote publiek in Turijn, ging het hard met dit model. Opvallend aan deze auto waren de kogelronde verlichtingen aan de voorkant, wat dat de auto een hele vriendelijke uitstraling gaf. Het model werd al snel geliefd en zeker in Italië was de 500 een groot succes. In 1975 leek het succes van dit model voorbij, stopte de productie en langzaam maar zeker raakte het model na een tijdje uit beeld, tot 2007.

Herintroductie van de Fiat 500

In 2007 werd de huidige Fiat 500, exact 50 jaar na de eerste productie, opnieuw op de markt gebracht. Dit was niet geheel zonder succes, want als in 2008 werd de Fiat 500 verkozen tot auto van het jaar. De auto is gepositioneerd als klassieker en heeft inmiddels al weer een cultstatus van weleer bereikt. Alleen al in het eerste jaar werden er 200.000 exemplaren van de productieband afgerold om het succes maar aan te duiden Van gebruiksvoorwerp naar klassieker, maar wat maak de herinvoering nou juist zo’n succes?

Het succes van de Fiat 500

Het succes van de heringevoerde Fiat 500 is eigenlijk heel simpel. Je behoudt de klassieke uitstraling van de eerste auto, maar gebruikt de techniek en kennis van nu. De Fiat 500 is verkozen tot veiligste kleine hatchback en verkoop van de nieuwe auto’s en de occasions groeit hard. Dit onderstreept het succes van de ‘Bella Italia’ Fiat 500. Ben je zelf op zoek naar een Fiat 500? Neem dan eens een kijkje op Autoscout24.