Stijl, eigenzinnigheid en melancholie kenmerkt een aantal Italiaanse muzikale klassiekers uit de jaren ‘60. Mooie voorbeelden hiervan zijn de zwart-wit filmpjes van de Italiaanse zangeressen Mina Mazzini, Ornella Vanoni en Rita Pavone.   

Italiaanse zangeres Mina

Italiaanse zangeres Mina

Mina werd bekend in de jaren ’60, maar als er van haar een nieuw album wordt uitgebracht, komt die in Italië nog steeds in de top-20. Mina is een tegendraadse zangeres die doorbrak met het liedje Nessuno dat ze in dit filmpje zingt met collega-angeres Wilma de Angelis. Het plezier spat er van af.

Soortgelijk, qua energieniveau, humor en vrolijkheid is het liedje Tintarella di Luna [bekijk de video]. In beide filmpjes zie je geemancipeerde eigenzinnige vrouwen, eind jaren 50!

Prachtige stem
In de jaren ’60 kreeg Mina een kind van een getrouwde man en was dus ongehuwd moeder. Dit was voor de staatstelevisie destijds reden om haar van de televisie te weren. In het katholieke land duurde het dus een tijd voordat Mina de ruimte kreeg in de media die haar vanwege haar prachtige stem toekomt. Ze rebelleerde in haar muziek.  Een ander prachtig nummer van Mina is Se telefonando [bekijk de video]. Met zanger Gino Paoli nam ze Il cielo in una stanza op, dat een klassieker in de Italiaanse muziekgeschiedenis werd, en die onlangs opnieuw is geïnterpreteerd door miss Sarkozy; de half-Italiaanse Carla Bruni.

Italiaanse zangeres Ornella Vanoni

Ornella Vanoni

Ornella Vanoni staat op gelijke hoogte als Mina. Ook zij zingt nog steeds en in dezelfde stijl als Mina, voornamelijk jazz. Zij werkte ook met de groten der aarde, zoals de bekende Braziliaanse Bossanova-zanger Vinicius de Moraes, met wie ze een cd opnam. Ze zingt ook de Bossanova in het liedje Tristezza [bekijk de video]. Ornella Vanoni nam met zanger Gino Paoli Senza Fine op, hier te zien in een onlangs opgenomen versie, waar beiden toch al wat ouder zijn. Ik vind haar mooiste liedje Me in tutto il mondo dat Gino Paoli voor Ornella Vanoni schreef. Prachtige poezie:

Se mi potessi vedere ogni volta che penso a te Als je me zou kunnen zien, elke keer dat ik aan je denk
Se mi potessi sentire ogni volta che chiamo te Als je me zou kunnen horen, elke keer dat ik je roep
tu mi beveresti nel bicchiere che bevi  Je zou me drinken in het glas dat je drinkt
mi leggeresti nel libro che leggi  Me lezen in elk boek dat je leest
me e solo me potresti amare Alleen van mij zou je houden
me e solo me potresti vedere in tutto il mondo Alleen mij zou je zien in heel de wereld
tu mi vedresti in ogni sguardo che vedi Je zou me zien, in de blikken van anderen
mi baceresti in ogni donna che baci Je zou me kussen, bij elke vrouw die je kust
vedresti me me solo me Alleen mij zou je zien
in tutto il mondo In heel de wereld
Me solo me potresti amare Alleen van mij zou je houden
me solo me potresti vedere tutto il mondo Alleen mij zou je zien in de wereld.
tu mi vedresti in ogni sguardo che vedi  Je zou me zien, overal waar je gaat
mi baceresti in ogni donna che baci  Kussen, in elke vrouw die je kust
vedresti me solo me Alleen mij zou je zien
in tutto il mondo In heel de wereld
in tutto il mondo In heel de wereld

Italiaanse zangeres Rita Pavone

Rita Pavone

Tegendraads bij uitstek was de jonge Rita Pavone, die als kindster al op televisie verscheen. Van haar zijn Viva la pappa col pomodoro en Geghege. Prachtige beelden!  Haar emancipatie blijkt ook uit het lied Datemi un martello, waarin ze zingt dat ze iedereen die haar niet bevalt, een klap met een hamer wil geven, en dat ze vooral geen lief, braaf of stil meisje wil zijn. Rita Pavone is in de jaren ’80 de synthesizer gaan gebruiken maar dat is haar muziek en haar faam niet ten goede gekomen. Wat dat betreft zijn Mina Mazzini en Ornella Vanoni hun eigen stijl meer trouw gebleven. Maar ik zou willen dat ik zo kon dansen als Rita Pavone!

Lotje Lomme is historica en blogger op italiëplein.