De Nederlandse ambassade organiseerde onlangs een heuse modeshow in de tuin van de residentie van ambassadeur Fons Stoelinga in Rome

Italiaanse mode in Nederland, dat is intussen gemeengoed. Maar onze Nederlandse mode in Italië aan de man brengen, daar is meer voor nodig. Een beetje hulp van de ambassade bijvoorbeeld.

Modeshow

De Nederlandse ambassade organiseerde onlangs een heuse modeshow in de tuin van de residentie van ambassadeur Fons Stoelinga in Rome, getiteld Dutch Touch Rome 2011. De Nederlandse modeshow maakte onderdeel uit van de haute couture week AltaRomAltaModa. Rome is zich de laatste jaren aan het profileren als een vooraanstaand centrum voor haute couture, met als hoogtepunt deze halfjaarlijkse modeweek.

Zo’n 250 mensen uit de Italiaanse en internationale modepers, VIPs uit de modesector en zakelijke contacten uit het ambassadenetwerk, woonde het Nederlandse evenement bij.

Nederlandse mode profileren

Het doel was om de Nederlandse contemporaine modesector te presenteren voor een breed Italiaanse publiek en daarmee de Nederlandse modesector in Italië extra te profileren. De Nederlandse creatieve sector, waarvan mode een belangrijk onderdeel is, is een van de topsectoren waarvan de Nederlandse overheid de internationale concurrentiepositie en de economische groei verder wil versterken de komende jaren.

Tijdens de show werden de dames- en herencollecties van de Nederlandse ontwerpers Sjaak Hullekes, Ado les Scents, Elsien Gringhuis, Pauline van Dongen, Jupe en Maryam Kordbacheh getoond. Foto’s van de collectie staan op de site van de ambassade.

'Veel positief commentaar'

En, heeft de show een beetje effect gehad? Volgens de Nederlandse ambassade was er onder het publiek ‘veel positief commentaar te horen’, onder andere de opmerking dat ‘hier eindelijk een keer mode is getoond die je ook gewoon kunt dragen’. Ook de originele locatie, compleet met wapperende Nederlandse driekleur, werd door het publiek zeer gewaardeerd, aldus de ambassade.