Luchtig Nieuws voor pizzabakkers. Caputo heeft een nieuwe soort bloem aangekondigd. Revolutionair? Of Gebakken Lucht? We nemen een duik in de wereld van Bloem-Marketing.

In Milaan wordt jaarlijks in de maand mei de beurs TuttoFood gehouden.

Inderdaad, een beurs over eten.

Voor bedrijven is dit een lekker podium om nieuwtjes de wereld in te slingeren.

De marketingafdeling van Caputo draaide in ieder geval overuren. De Molen uit Napels heeft namelijk nieuws voor ons Edele Pizzabakkers!

Iets luchtigs.

Ze noemen het Aria.

Het is bloem dat voor een luchtige en crunchy plaatpizza en pinsa zou moeten zorgen.

We moeten de molen vooralsnog op haar woord geloven, want de bloem is deze week (mei 2023) aangekondigd, maar nog niet verkrijgbaar.

Waarom op deze plek dan toch al deze aandacht voor iets nieuws dat er welgeteld nog niet is…?

Bloem Marketing

Nou, we willen jou eens meenemen in de wereld van de Pizza Marketing.

Want ja, bloem is, behalve een eerste levensbehoefte voor vrijwel de gehele wereldbevolking, ook gewoon een commercieel product.

Dat door Slimme Marketeers onder handen wordt genomen.

Die Marketing Handen kneden zelf natuurlijk geen deeg.

Hun enige taak is de bloem vermarkten.

Dat doen ze met verleidelijke verpakkingen, kleurige plaatjes en ronkende teksten.

Een andere beproefde methode is om héél veel verschillende soorten bloem te verkopen.

Caputo heeft alleen al zo’n 10 verschillende soorten bloem voor pizza.

Natuurlijk rechtvaardigen sommige eigenschappen best een eigen verpakking.

Biologische en niet-biologische bloem zijn aparte producten en verpakkingen.

En toch bestaan er in de kern eigenlijk maar 3 verschillende soorten bloem:

  • zwakke bloem
  • gemiddeld sterke bloem
  • sterke bloem

Alle bloem ter wereld kan je indelen volgens dit schema.

Al zou Caputo – of welke willekeurige molen dan ook – 1.000 verschillende pakken bloem verkopen, bloem is altijd zwak, gemiddeld sterk of sterk.

Nieuwe bloem van Caputo: Aria

Dan nu weer even terug naar Aria.

Caputo heeft de eigenschappen van deze nieuwe bloem op het moment van schrijven van dit blogje (12 mei 2023) nog niet vrijgegeven.

Maar als je een beetje bedreven bent in het “lezen” van Bloem-Marketing, dan kom je een heel eind.

Eerst die nieuwe verpakking maar eens:

De nieuwe bloem 'Aria' van Caputo

Afbeelding van de nieuwe bloem ‘Aria’ die Caputo heeft aangekondigd.

Eerlijk is eerlijk: het ziet er gelikt uit 👌

Laten we nu de verschillende elementen op de verpakking eens bekijken.

1.

We zien onder het Caputo-logo een hele luchtige plaatpizza afgebeeld.

Dit zegt ons al dat dit nooit een zwakke bloemsoort kan zijn.

Waarom niet?

Dergelijk luchtig deeg maak je normaal gesproken met een hoge hydratatie: 70% (of meer) water in je deeg.

Zwakke bloem kan zoveel water nooit aan. Aria moet dus een gemiddeld sterkte of sterke soort zijn.

2.

Onder de naam Aria staat: farina di grano tenero tipo 0 con pasta madre.

Tipo 0 is de aanduiding voor wat je de ‘uitmaling‘ van de bloem noemt. Leuk om te weten, maar je kan er in dit geval niet zo gek veel aan afleiden. Behalve dat de 0 en 00 de fijnst mogelijk gemalen soorten zijn. En dat alle vezels eruit gezeefd zijn. Het is dus een vrij witte bloem. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een type 1 of 2.

Dan de volgende aanwijzing: pasta madre.

Dat is wel een interessante, want dit is de Italiaanse term voor desem.

Dat betekent dus dat er desem aan deze bloem is toegevoegd. De molen maakt desem, laat deze drogen en voegt de gedroogde desem dan toe aan de bloem. Dit wordt gedaan om het deeg smaakvoller te maken.

3.

De verpakking eindigt met de tekst: ideale per teglia, pala e pinsa.

Waarmee Caputo aangeeft dat deze bloem dus geschikt is voor plaatpizza, pala-pizza en pinsa.

Laten dat nou allemaal deegsoorten zijn die met relatief veel water worden gemaakt. En waarbij het deeg een lange rust/rijstijd krijgt.

Hier kan je eigenlijk wel uit afleiden dat Aria een sterke bloemsoort moet zijn.

Caputo zal de W-waarde van deze bloem op enig moment wel vrijgeven.

Wij denken dat het een W300/320 zal zijn.

En dan de belangrijkste vraag van vandaag: is Aria dan ook écht iets nieuws?

Wat ons betreft….niet echt.

Caputo heeft namelijk al de bloemsoorten Nuvola, Nuvola Super en A Metro.

Nuvola is in de markt gezet als bloem voor luchtige (pan)pizza en focaccia.

De A Metro-bloem is voor pala-pizza, panpizza, pizza-per-meter en focaccia.

Het zijn allemaal Marketing Variaties op hetzelfde thema.

Met hooguit kleine nuance-verschillen.

Caputo probeert met al die verschillende bloemsoorten iedere pizzabakker het gevoel te geven dat de molen iets heeft voor zijn of haar specifieke wensen.

Zoals Aria. Met toegevoegde desemsmaak.

Want als je de molenaar moet geloven is bloem nooit zomaar gewoon bloem.

Of is het toch vooral de marketeer die je dan hoort spreken…?

Hoe dan ook, Aria is nu nog niet beschikbaar, dus Het Grote Uitproberen laat nog even op zich wachten.

Maar als jij vergelijkbare resultaten wilt behalen als Caputo je met haar nieuwe uitvinding belooft, dan hebben we iets voor je.

Je kan Aria namelijk vrij eenvoudig zelf namaken 😉

Daar heb je maar 2 ingrediënten voor nodig:

1. Een sterke bloemsoort, deze bijvoorbeeld,

2. Gedroogde desem (die wordt door Caputo verkocht als Criscito).

Deze twee ingrediënten meng je…en woila!

Jouw persoonlijke Aria is geboren.

Pizza Marketing is er niks bij.