Napels schudde deze week op zijn grondvesten. Gino Sorbillo, een van Napels’ bekendste pizzabakkers, besloot per 1 januari Pizza met Ananas te gaan serveren in zijn pizzeria’s🍍🍕.

Internet ging Рniet voor het eerst als het om dit onderwerp gaat Рh̩̩̩lemaal los.

Met veel huilende en brakende emoji’s ðŸ˜­ðŸ¤®

CNN en de NY Times berichtten over de nieuwste Pizza Ophef in Italië.

En als iets eenmaal ‘groot nieuws’ is, dan wil vanzelfsprekend geen enkel zichzelf respecterend medium achterblijven het te vermelden:

“Ultieme culinaire misdaad”, aldus de Belgische VRT. 

Controverse in Italië over Napolitaans restaurant dat pizza Hawaii verkoopt”, aldus het Nederlandse NPO Radio 1.

Al deze berichtgeving zou zomaar de indruk kunnen wekken dat het voortbestaan van de Ware Italiaanse Pizza (en daarmee de gehele mensheid) in gevaar is.

En ook wij schrijven er nu over. Waardoor de beeldvorming dat pizza met ananas een uiterst gevoelig onderwerp zou zijn, alleen maar weer wordt bevestigd.

Emotie wint het nou eenmaal altijd van de ratio.

En een beetje emotie, daar zijn de Italianen zeker niet vies van.

Dat wij Napolitanen onze eigen tradities vernietigen, is absurd, zo tekende De NY Times op uit de mond van de voorzitter van de Napolitaanse pizzavereniging AVPN.

Sorbillo ziet het probleem niet: 99% van de Napolitaanse Ananas Pizza-sceptici hebben nog nooit een pizza ananas geprobeerd. Velen zeggen NEE van horen zeggen.

Ik word gedreven door de wens om vooroordelen te bestrijden, aldus Sorbillo. Zelfs tradities moeten zo nu en dan ververst worden.”

En dus eet je vanaf nu bij Sorbillo voor 7 euro een pizza met gegrilde ananas, gerookte provola (kaas) en reepjes gerookte buffelmozzarella en een scheut goede olijfolie. Geen tomaat, want het zuur van tomaat past volgens Sorbillo niet bij het zoet van de ananas.

Zijn nieuwste pizza creatie schijnt trouwens prima te verkopen, zelfs onder nieuwsgierige Italianen.

Want dat is misschien wel het meest onderbelichte onderdeel van deze hele ananasophef: Gino Sorbillo is niet alleen een kundig pizzabakker, hij is een minstens zo goede ondernemer.

Zijn tijdlijnen op de socials worden door het jaar heen voornamelijk gevuld met foto’s van beroemdheden en mooie dames die zijn pizzeria’s bezoeken.

Door zijn naam en faam is vrijwel alles wat Sorbillo doet al gauw nieuws.

Bovendien heeft hij een aantal restuarants in de VS, daar doet sowieso niemand moeilijk over ananas.

Voor wie het zien wil, is deze pizza met ananas vooral een erg goed getimde PR-campagne.

Het is Pizza Marketing van het hoogste niveau.

Ananas groeit niet in Napels.

Al verwoordt Sorbillo dat iets subtieler door te zeggen dat Napolitaanse pizza altijd al in beweging isgeweest. Twintig jaar geleden at niemand pizza met pistachenootjes en mortadella. Nu wordt deze pizza overal ter wereld door Napolitanen gebakken.

Maar zoals dat gaat met goede marketing, zijn er ook wel steekhoudende argumenten te vinden die in de discussie onderbelicht blijven. Zoals deze:

Ananas groeit niet in Napels.

Is dit van belang? Nogal. Want de hele Napolitaanse pizzatraditie is er op gebasseerd om te werken met locale ingrediënten.

Hoe je er ook naar kijkt, met die traditie breekt Sorbillo.

Maar gelukkig hebben de Napolitanen altijd nog een paar andere regels die ze kunnen toepassen. Zoals deze: als het kan, dan mag het.