Als je op vakantie in Italië wilt afwijken van een aantal gangbare paden, zoals Toscane of de grote steden, dan hoef je over het algemeen niet al te veel te verwachten van de reguliere reisgidsen. Die concentreren zich over het algemeen toch op de plekken waar veel mensen komen.

Genieten in Piemonte, een reis door de bakermat van Slow Food: de Langhe - Karin Stubbé

Vakantie in de Langhe, Piemonte

Dat ondervond ook Karin Stubbé toen zij voor het eerst de Italiaanse regio Piemonte bezocht. Inmiddels komt ze er al een jaar of tien en kent ze er goed de weg. Reden genoeg om zelf een boek/reisgids samen te stellen over Piemonte en in het bijzonder het zuidelijk gelegen deel de Langhe. Dat boek publiceerde ze in 2010 in eigen beheer. Nu, twee jaar later, is er een volledig herziene versie van dat werk verschenen onder de titel 'Genieten in Piemonte, een reis door de bakermat van Slow Food: de Langhe'. Deze nieuwe editie bespreken we vandaag op italiëplein.

Barolo & truffel

De Langhe is bekend om de hazelnoten, de beroemde wijn Barolo en het plaatsje Alba is de 'hoofdstad' van de witte truffel. Stubbé noemt de Langhe de bakermat van de Slow Food. 'Dat zie je, proef je en ervaar je als je over de kleine weggetjes rijdt, van bergkam naar bergkam, van kasteel naar stadje, van wijnboer naar trattoria', zo schrijft ze op de achterflap van haar boek. Dat belooft wat.

Wijngaard nabij Alba in de Langhe, Piemonte (Italie). Foto: Phalaenopsis Aphrodite

Wijngaard nabij Alba in de Langhe, Piemonte

Recepten uit Piemonte

Genieten in Piemonte is ingedeeld naar de seizoenen en start in de lente met een recept voor kersen in Barolo en een roompudding met kersensaus. Het is een opvallende keus om met recepten te beginnen. Voor mijn gevoel ben ik nog niet helemaal in de Langhe 'geland' en heb ik dringend de behoefte om eerst wat meer te lezen. Het koken komt eventueel later wel.

Truffel en lokale kaas uit de Langhe

Gelukkig volgt die nadere introductie snel. In de pagina's direct na de eerste recepten komt de Slow Food-beweging aan bod, net als de truffel. Stubbé heeft een heel handig lijstje punten waar je op moet letten als je een verse truffel gaat kopen. Zoals: kijk of de truffel niet gerepareerd is. Na de truffel volgen een aantal lezenswaardige pagina's over zeer lokale kazen en er is aandacht voor andere mooie producten uit de regio zoals de wijn (de wereldberoemde Barolo!), vleeswaren, tamme castagnes en hazelnoten.

Bezienswaardigheden in de Langhe

Het daaropvolgende hoofdstuk ´zomer´ is het meest uitgebreide van het boek (een kleine 70 pagina's op een totaal van 160). Ook in dit hoofdstuk staan een aantal lokale recepten, gevolgd door een reis langs een aantal van de bezienswaardigheden in de Langhe, waaronder veel kastelen, torens, kerken en wijnboerderijen. Een ook de steden in het gebied zoals Alba en Bra. Ook de hoofdstukken herfst en winter gaan verder op eenzelfde tour: recepten, eten, plaatselijke bezienswaardigheden en bijzondere stadjes in de omgeving. Het hoofdstuk herfst herbertgt nog twee toeristische uitstapjes naar Turijn en Genua. Het is me trouwens niet in alle gevallen duidelijk wat het criterium is om bezienswaardigheden in het hoofdstuk zomer danwel herfst te bespreken.

Paddestoelen uit de Langhe, Piemonte (Italië)

Genieten in Piemonte

Het beeld dat oprijst uit deze reisgids is dat de Langhe een redelijk ongerept authentiek gebied is waar het toerisme niet zo´n grip op de omgeving heeft gekregen als in Toscane. Daar staat tegenover dat het gebied het ook niet moet hebben van steden als Siena en Florence, maar juist van het land: de wijn, de truffel, de hazelnoten. Het zal niet voor niets zijn dat de slow food hier belangrijke roots heeft liggen (in het plaatsje Bra). Wie plannen heeft om Piemonte / de Langhe te bezoeken heeft met 'Genieten in Piemonte' de meest relevante informatie wel bij de hand. Mooi dat Stubbé met haar boek een wat minder gangbaar gebied in Italië op deze manier in het zonlicht zet.

[bestel 'Genieten in Piemonte' bij bol.com]