Over Italië zijn, naast kookboeken en reisgidsen, grofweg drie soorten boeken te vinden: zoetsappige romans over het leven in Toscane, geschiedkundige werken en boeken van journalisten die proberen het ‘andere Italië’ te doorgronden. 'Het land van de krul' van oud-correspondent Marc Leijendekker is er een uit de laatste categorie.

'Het land van de krul, Italië achter de schermen', van Marc Leijendekker

Wie het Italië achter de schermen probeert te begrijpen, komt al snel terecht bij Berlusconi, mammoni (de Italiaanse mannen die vaak tot ver in hun dertigste thuis blijven wonen), de kerk, de maffia en de culinaire rijkdom van het land. Leijendekker laat de culinaire tradities voor wat ze zijn, maar de overige onderwerpen komen in zijn boek ruim aan bod.

Berlusconi

Tot heel veel nieuwe inzichten leidt dit boek niet, zeker niet voor de doorgewinterde Italië-liefhebber. Zo diept Leijendekker over Berlusconi vrijwel dezelfde anekdotes op (over zijn ego en vermogen) die ook  te lezen zijn in de uitgebreide biografie ´Silvio Berlusconi: de inname van Rome' van de Amerikaanse journalist Alexander Stille uit 2006.

Fiat en de rol van Italië in de wereld

Daar staat wel een heel aardig en (te) korte hoofdstuk over de rol van Italië in de wereld tegenover. Daarin legt Leijendekker connecties bloot die het land heeft met de voormalige kolonie Libië. Zo zou Fiat in 1976 van de ondergang zijn gered door Libisch geld, is kolonel Khaddafi tien jaar lang een van de belangrijkste aandeelhouders geweest van het autobedrijf en namen Libische bedrijven in 1997 een substantieel belang in de Banca di Roma. Dat zijn aardige weetjes om toe te voegen aan je parate Italië-kennis.

Sicilië

Nog zo’n weetje: op Sicilië is er een chef op iedere 2 à 3 ambtenaren. De zuidelijke regio heeft daarmee meer leidinggevenden dan Lombardije, economisch gezien de belangrijkste provincie van het land.

Verhelderend is de analyse die Leijendekker loslaat op de positie van de familiebedrijven en de manier waarop zij hun concurrentiepositie proberen te versterken door juist met concurrenten uit dezelfde branche samen te klonteren in een bepaalde regio. Het is daarom dat je voor meubels in Milaan moet zijn en voor leerproducten in Florence.

´Het land van de krul´ biedt voor de beginnende liefhebber een aardige blik achter Italië's voordeur. De meer gevorderde Italië-kenner moet het doen met de paar genoemde uitschieters. Op 322 pagina´s hadden dat er best een paar meer mogen zijn.