Over de Italiaanse Utrechters Roberto Coletti en Carlina Coletti De Lorenzo is terecht al veel gezegd en geschreven. Voor wie ze nog niet kent, even een hele korte samenvatting:

• Roberto en Carlina komen allebei uit Italiaanse ijsfamilies
  • Gedoog-ijs, haring-ijs, speculaasijs en bierijs zijn creaties van Roberto.
  • Italiaanse ijs-collega's verklaren Roberto wel eens voor gek vanwege zijn excentrieke ijssmaken (zegt Roberto)
  • Samen runnen Roberta en Carlina de ijszaak 'Roberto Gelato' aan de Poortstraat in Utrecht

IJs recepten

Carlina de Lorenzo heeft haar ijskennis samen met die van Roberto vermengd tot een schitterend boek van 150 pagina's over het favoriete nationale Italiaanse dessert: ijs. Om te beginnen legt De Lorenzo stap voor stap uit hoe sorbetijs en roomijs gemaakt wordt. Na deze basisbeginselen kan je zelf aan de slag met de talloze recepten in het boek. Tussendoor vertelt De Lorenzo iets over haar familie van Italiaanse ijsmakers en hoe die in Nederland zijn terecht gekomen.

Klassieke ijsjes

Uiteraard ontbreken in dit boek de klassieke recepten zoals vanille-, pistache- en chocoladeijs niet. Daarnaast is er een hoofdstuk met producten die rechtstreeks uit je eigen tuin (of uit die van de buren) zouden kunnen komen: kruisbessen, pruimen, rozemarijn, tomaat en appel. En voor tropisch warme dagen is er een hoofdstuk met  recepten voor bloedsinaasappelijs, een prosecco-ijslolly en zelfs olijfolieijs.

Hollandse ijsjes

In het hoofdstuk 'tipicamente Olandese' staat een aantal excentrieke smaken zoals ijs van Hollandse nieuwe, karnemelk en honing, jenever of rode biet. Het zijn geen smaken die je in de gemiddelde ijszaak snel zal tegenkomen. Het zijn ook precies deze smaken die maken dat Roberto tot ver buiten Utrecht bekend staat als een bijzondere ijsmaker. Net als dat er in Napels strenge richtlijnen zijn voor 'de enige echte pizza', gelden onder de traditionele ijsbereiders in Italië opvattingen over wat er qua smaken wel en niet kan. Roberto speelt met die conventies. En hij doet dat met een flinke dosis humor. Dat merk je ook als je 'ijsgek' volgt op Twitter

Passie voor ijs

Zelf zeggen Carlina en Roberto dat wat ze doen voorkomt uit een ongekende passie voor het maken van ijs. En eerlijk is eerlijk, dat stralen ze ook echt op alle fronten uit. Anders ga je niet dit contract aan met je klanten. En ook het boek van Carlina zit vol liefde voor ijs (en vol schitterende foto´s bij de recepten). Ik heb na het lezen van IJs in ieder geval meteen een ijsmachine aangeschaft. Het enige dat nu nog ontbreekt is zon. Roberto en Carlina zouden zich in heel Nederland onsterfelijk maken door voortaan zonnestraalijs op voorraad te hebben.