Sommige boeken verdienen het simpelweg om de recensie met goed nieuws te beginnen. 'Mangiare! Kooklessen uit de Italiaanse keuken' is zo'n boek. Het is een van de aller-allerbeste Italiaanse kookboeken die ik ken. De fotografie is werkelijk oogstrelend, de recepten zijn prachtig en nodigen uit om zelf in de keuken aan de slag te gaan en het concept van dit kookboek is buitengewoon goed uitgedacht en uitgevoerd. Alle details kloppen.

Tonijncarpaccio uit het kookboek Mangiare!

Mangiare!

Mangiare! is het levensproject van de Engelse Katie Caldesi. Ze is getrouwd met de Toscaan Giancarlo Caldesi en het echtpaar runt in Londen samen een restaurant en een kookschool. Voor haar kookboek reisde Katie langs alle twintig Italiaanse streken. Daar leerde ze veel over de lokale ingrediënten, tradities en verschillen.

Het doolhof van Italiaanse wijn

'De natuurlijke verwantschap tussen plaatselijke gerechten en plaatselijke druiven is moeilijk te verslaan.'

Dat de Caldesi's een kookschool hebben, kan je duidelijk merken in het boek van Katie. De passie voor het overbrengen van kennis straalt, op een hele plezierige manier, van iedere pagina. Zo staat er een prachtig artikel in het boek hoe je in het doolhof van Italiaanse wijnen toch de juiste wijn bij een bepaald gerecht kan serveren door je te houden aan een paar simpele uitgangspunten. Risotto komt uit het noorden, schenk daar dus een lichte witte of rode wijn uit Noord-Italië bij. Caldesi verwoordt het prachtig: 'De natuurlijke verwantschap tussen plaatselijke gerechten en plaatselijke druiven is moeilijk te verslaan.'

Italiaanse kaas en likeur

Naast de wijn, ruimt Caldesi in haar boek aparte hoofdstukken in voor brood & pizza, antipasti, soep, pasta, rijst & polenta, vis, vlees, wild & gevogelte, groente, desserts, kazen en ingemaakt fruit en likeur. De laatste twee hoofdstukken zie je niet veel in andere kookboeken en zijn een welkome aanvulling.

Dat geldt ook voor de masterclasses die aansluiten bij de verschillende hoofdstukken. Zo zijn er masterclasses verse pasta maken, pizza margherita, maar ook octopus schoonmaken.

Maria's stoofpot van aubergine en tomaat uit het kookboek Mangiare!

Subtiele details

Al dit moois wordt doorspekt met de allerkleinste subtiele details die dit boek voor mij onderscheidend maken ten opzichte van andere Italiaanse kookboeken. Bijvoorbeeld dat er in Milaan weinig zwarte peper wordt gebruikt. Of deze: In Toscane wordt gezegd dat de uiensoep die de Fransen zich hebben toegeëigend, eigenlijk afkomstig is uit Toscane. Catharina de Medici zou het recept naar Frankrijk hebben meegenomen. En de details beperken zich niet tot alleen de tekst. Neem het recept voor polpettine di melanzane (beignets van aubergine en munt, pagina 106 van het boek). Het recept staat afgedrukt op een pagina met paarse achtergrondkleur. Op de rechterpagina staat een foto van een man die zes paarskleurige aubergines liefdevol in zijn handen houdt. Tekst, kleur en foto vormen één geheel. Het oogt alsof de bladzijden stuk voor stuk zijn opgemaakt door een driesterrenchef. Mangiare! is een oogstrelend mooi boek.

Mangiare! Kooklessen uit de Italiaanse keuken

Auteur: Katie Caldesi
Beoordeling italiëplein: *****