'Je kunt alleen jezelf veranderen. En dan ook nog alleen maar wanneer je zelf wílt veranderen.' Het is een zin aan het eind van het boek Spaghetti met hutspot van schrijfster Sandra Di Bortolo. Uitgesproken door de hoofdpersoon in het verhaal, Silvana Scaglione, in gesprek met haar oudste broer Franco.

Spaghetti met hutspot - Sandra Di Bortolo

Spaghetti met hutspot

Auteur: Sandra Di Bortolo
Pluspunt: Een beeldend verhaal met spanning en emotie
Minpunt: Soms wat ernstig en serieus, in een beetje houterige stijl

[bestel Spaghetti met hutspot bij bol.com]

De worsteling van Silvana

Verwijten, onbegrip, het komt niet tot een gesprek. Hij is de oudste van vier kinderen, zij de jongste. Na het overlijden van hun ouders, eerst Italiaanse vader (de spaghetti), dan haar Hollandse moeder (de hutspot), begint het verhaal. En daar begint de worsteling van Silvana. Zij accepteert niet zomaar dat Franco het hoofd van de familie wordt. Silvana maakt zich langzamerhand los en zoekt haar eigen weg. Maar dat leidt wel tot frictie binnen de familie. Iets waar zij zelf ook mee zit. Zij dacht een warme band met haar familie te hebben, maar de realiteit blijkt toch anders.
En dat levert spanning op. Spanning die we ook teruglezen in de verhalen over haar vader en zijn familie. Haar vader Marcello en zijn jongere broer Lorenzo voeren ook strijd. Marcello. Ook hier wil de jongste zijn eigen weg. Lorenzo laat zich niet de les lezen door zijn oudere broer.

Italiaanse tradities

Spaghetti met hutspot is een boeiend verhaal. We leren de Italiaanse familie kennen waar hiërarchie, gewoonten en ongeschreven wetten tot de nodige spanningen leiden. Silvana, in Nederland grootgebracht, worstelt met de Italiaanse tradities. Want hoewel het gezin in Nederland woont, het Italiaanse bloed stroomt nog door de aderen.  Maar vooral: Silvana worstelt met de verhoudingen en dan met name die met haar broer Franco. Ze krijgt verwijten, ze is niet meer welkom. De familie heeft moeite met haar gedrag. Franco verwijt haar dat ze iedereen maar wil veranderen. Maar Silvana geeft aan dat dat nu juist niet zo is.

Italiaanse vader, Nederlandse moeder

Spaghetti met hutspot is een vlot geschreven boek. Soms wat ernstig en serieus, in een beetje houterige stijl, soms ook wat gezocht taalgebruik – de schrijfster mag haar schrijfstijl nog wel wat ontwikkelen – maar het is wel met voldoende humor geschreven. Het verhaal is ook wel grappig, beeldend. Je ziet goed voor je hoe de personages met elkaar omgaan.  De hoofdstukken zijn als happen bij een maaltijd. Het verveelt niet. Door de afwisseling, de flashbacks en de vele personages in het boek, krijg je een mooi beeld van een Italiaanse familie die met twee benen in twee landen, twee culturen, twee generaties staat. Je proeft dat het boek autobiografische elementen bevat en dat Sandra uit eigen ervaring schrijft. Want ook zij is een kind van een Italiaanse vader en een Hollandse moeder. Zeker voor mensen die houden van Italië, er geregeld komen en wat meer van het land kennen, is het een aanrader om mee te nemen in de vakantietas. Mooi dat zo velen op Tenpages dit boek hebben ondersteund.

Recensent: Edouard van Arem