Zeven jochies van (slechts) 12 jaar oud uit Midden-Italië zijn toe aan een omslagpunt in hun leven. De een wil nog niet denken aan een toekomst in de groentezaak van zijn vader, de ander gelooft eigenlijk niet in zijn eigen kunnen als profvoetballer in spé en zo heeft ieder zijn redenen om mee te doen met het plan om de plaatselijke bank te overvallen.

Zeven kleine criminelen

Auteur: Christian Frascella
Beoordeling italiëplein: ***
Pluspunt: je waant je haast in het Italiaanse dorpje
Minpunt: Af en toe is het verhaal ongeloofwaardig

[bestel 'Zeven kleine criminelen' bij bol.com]

'Zeven kleine criminelen' draait voornamelijk om onvoorwaardelijke vriendschap, onverwachte liefdes en soms complexe familiebanden

Een goed voorbereid plan

Billo, Cecconi, Corda, Frostelli, Gorelli, Lonìca en Ranacci starten een goed voorbereid plan wat ogenschijnlijk niet kan mislukken, hoewel het in slechts een week tijd tot uitvoering gebracht moet worden. Dit leidt soms tot ongeloofwaardigheid, maar gezien de leeftijd van de mannetjes, vergeef je het hen al snel. De hele voorbereiding van de overval lijkt in kannen en kruiken totdat de beruchte Mexicaan na jaren van afwezigheid weer terug in het dorp is. Dit karakter zorgt regelmatig voor huiveringwekkende momenten en de spanning voert dan ook hoogtij wanneer hij in beeld is.

Tevens zorgt een andere bende in het kleine stadje voor veel onrust, en ook de zeven jochies ondervinden veel hinder van deze groep rivalen. Het is een machtstrijd die onderling uitgevochten wordt en die tot op het laatste moment zorgt voor pageturners.

Italiaanse misdaad

Laat de omschrijving van dit boek je niet misleiden, want het is een prachtig verhaal waarin zeven kleine criminelen een avontuur vol hoge bergen, diepe dalen maar ook wat van de echte Italiaanse misdaad meemaken. Uiteindelijk draait het voornamelijk om onvoorwaardelijke vriendschap, onverwachte liefdes en soms complexe familiebanden.

Bij het lezen van het eerste hoofdstuk valt vooral de eenvoudige schrijfstijl op, wat even omschakelen is. Naarmate het boek vordert, raak je eraan gewend en leest het bijzonder prettig. Het duurt ook even voordat de karakters vorm krijgen, vooral omdat het over zeven jongens gaat uit een klein dorpje met elk hun familie, vrienden en vijanden. Deze worden ook uitgebreid besproken, waardoor je uiteindelijk wel het gevoel krijgt dat je het hele dorp kent.

Door de avonturen van deze zeven kleine criminelen waan je je haast in het Italiaanse dorpje

Humor en tragiek

Verschillende scenario’s passeren de revue in dit boek, wat zorgt voor een juiste afwisseling van humor en tragiek. Door de avonturen van deze zeven kleine criminelen waan je je haast in het Italiaanse dorpje en word je meegenomen op een spannende rit die niet snel verveelt.

Het verhaal raakt bijzonder wanneer de onderlinge vriendschappen en de familieliefde wordt omschreven, daarin is de schrijver uitermate geslaagd om de lezer emotioneel te betrekken bij het verhaal. De schrijver weet in korte tijd op juiste wijze de omgeving van de zeven crimineeltjes duidelijk te omschrijven, waardoor je snel door hebt hoe de verhoudingen liggen en het boek dus gemakkelijk weg leest.

Volkomen onverwacht

De grote verrassing die uiteindelijk aan het einde van het boek onthuld wordt, is er daadwerkelijk een van het kaliber 'volkomen onverwacht' en zorgt dat de kijk op een van de karakters onmiddellijk bijgesteld wordt. Kortom, een aanrader voor de liefhebbers van Italiaanse sfeer, spanning en humor.